Inför resan
Inför din resa kan det vara en del att tänka på. Här följer en sammanställning
av information som kan vara bra att känna till inför resan.
Du är alltid välkommen att kontakta oss per telefon 08-24 15 25 eller
e-post info@grandtours.se. Vi finns här för att hjälpa dig med alla frågor
som kan tänkas dyka upp inför din nästa resa med oss!
Att boka en paketresa
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Grand Tours AB kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. Dessutom har Grand Tours AB, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd. Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302
Det är enkelt att boka en resa på vår hemsida. Om en resa är fullbokad så kan du ställa dig på väntelista. Det är inte ovanligt att det blir platser lediga så tveka inte att boka in dig på väntelistan. När du gör en bokning har du öppet köp fram tills dess anmälningsavgiften ska vara betald. Du är alltid välkommen att ringa oss på 08-241525 för rådgivning och bokning per telefon.
Avbeställning
Vid avbeställning senast 41 dagar före avresan återbetalas ej inbetald anmälningsavgift. Vid avbeställning 40 – 0 dagar före avresan är avbokningskostnaden hela resans pris. I de fall där flygbiljetter redan är utställda och helt eller delvis betalda utgår ingen återbetalning. För vissa resor kan kostnad för redan arrangerade visum samt förbeställda arrangemangsbiljetter som ej är återbetalningsbara tillkomma, detta anges vid bokning av resan.
Bagage
Aktuella bagageregler för respektive flygbolag anges i din bokningsbekräftelse. Varje resenär tar själv hand om sitt bagage under resan. Resenären bär själv bagaget till och från bagagebandet på flygplatsen samt till och från båt eller transferbuss. Vid skadat eller förlorat bagage i samband med flygresa måste redan på flygplatsen en rapport göras till respektive flygbolag, en så kallad PIR-rapport. Det är viktigt att bevara originalhandlingar för att kunna ställa eventuella ersättningskrav hos ditt försäkringsbolag. Information gällande begränsning av vätskor i handbagaget finner du på www.transportstyrelsen.se
Betalning och faktura
Tänk på att samtliga priser som anges är frånpriser. Pris på valt avresedatum anges vid bokningstillfället. Vänligen använd om möjligt de bifogade inbetalningskorten som skickas med bokningsbekräftelsen. Det går även bra att betala med bank- eller kreditkort via vår hemsida.
Biljetter och färdhandlingar
I den bekräftelse som du får när du bokat din resa framgår vilka färdhandlingar som gäller. Färdhandlingar sänds med post cirka 7–10 dagar före avresa. Många flygbolag använder idag elektroniska biljetter då du checkar in med ID-handling/pass. Du ansvarar själv för att uppgifter om namn, adress, telefonnummer samt flyg/båt, avresedag och tid stämmer på bekräftelsen. Det är mycket viktigt att stavningen av ditt namn överensstämmer med ditt pass. Kostnad kan uppstå vid sen korrigering.
Boka på hemsidan
När du bokat en resa via vår hemsida, får du en bokningsbekräftelse skickat till din e-postadress. I och med detta är din bokning bekräftad och bindande. Från det att du har bokat en resa har du 10 dagars öppet köp och därefter ska anmälningsavgiften för resan vara inbetald, förutsatt att du bokat din resa tidigare än 51 dagar innan avresan. Vid bokning senast 40 dagar före avresa betalas hela resans pris direkt.
Bokningsbekräftelse
När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse med alla relevanta uppgifter om resan. Bokningsbekräftelsen får du per mail eller post. Läs den noga! Med bokningsbekräftelsen medföljer information inför din resa. Tillsammans med bokningsbekräftelsen får du två inbetalningskort, ett för anmälningsavgiften och ett för slutbetalningen. Det är viktigt att du tar del av informationen innan du reser och kontaktar din resesäljare om något är oklart.
Deltagarförteckning
Vi delar inte ut någon deltagarförteckning inför resan. Önskar du hålla kontakt med någon resenär efter hemkomsten, är det viktigt att du själv begär att få kontaktuppgifter under resans gång.
Europeiskt sjukförsäkringskort
Beställ gärna det Europeiska sjukförsäkringskortet, det sk EU-kortet, och ta med dig på din resa. Du beställer kortet hos Försäkringskassan på deras hemsida; www.forsakringskassan.se. Fullständiga regler för att få vård får du hos Försäkringskassan.
Flygtider och reslängd
Flygtider är alltid preliminära och kan utan förvarning justeras av flygbolagen. Tänk på detta vid bokning av eventuell tåg- eller flyganslutning till avreseorten eller slutdestinationen. Se till att ha god tidsmarginal och boka av- och ombokningsbara biljetter, då ingen ersättning utgår för eventuell kostnad i samband med flygtidtabellsförändring eller inställd resa. Flera av våra resor startar på kvällen första dagen och avslutas på morgonen den sista dagen. Den angivna reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.
Funktionsnedsättning
De flesta av flodkryssningsfartygen är ej utrustade med hiss. Bussarna har ej lyftanordningar. Våra färdledare får inte, på grund av skaderisk, lyfta eller bära funktionshindrade resenärer eller deras bagage. Klarar du dig inte på egen hand måste du ha någon med dig som kan hjälpa dig. Om du använder rullstol, rollator eller har annat rörelsehandikapp är det ett krav (bland annat hos respektive flygbolag och rederi) att du meddelar detta direkt vid bokningen. Våra resesäljare kan ge rekommendationer om en viss resa.
Färdledare och värdinnor
På många av våra resor medföljer vår egen svenska färdledare eller så finns våra värdinnor på plats. Under vistelsen finns färdledaren/värdinnan tillgänglig och hjälper till med tolkning och genomför aktiviteter. Är du inte tillfreds med något gällande din resa bör du kontakta färdledaren/värdinnan så att eventuella problem åtgärdas direkt på plats.
Förbehåll
Grand Tours reserverar sig för korrekturfel på webbsidan. Vi reserverar oss inför programändringar vi ej kan råda över. Ofta ordnar hotellen och fartygen underhållning och aktiviteter. Dessa sker i hotellets och rederiets regi.
Hälsobestämmelser
Inför din avresa, läs mer på UD resklar för din destination.
ID-kort och pass
Om du är EU-medborgare eller medborgare från Island, Liechtenstein eller Norge behöver du inte visa ditt pass eller nationella identitets-kort när du reser mellan två Schengenländer. Passfriheten gäller bara gränskontrollerna! Du ska alltid ta med sig passet eller det nationella identitets-kortet, eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga. Tänk på att det bara är id-kort som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags identitets-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis. Enligt EU-reglerna får inte det nationella identitets-kortet / passets giltighetstid löpt ut under resans gång, det ska vara giltigt tills du är hemkommen och för vissa länder gäller sex månader efter hemkomst från din resa!
Mediciner
Packa alltid dina mediciner i ditt handbagage eftersom incheckat bagage kan bli försenat ibland. När du reser med läkemedel bör du alltid förvara dem i sin originalförpackning med apoteksetiketten kvar. Regler för att resa med läkemedel kan skilja sig åt från land till land och ibland behövs ett Schengenintyg, något som apoteken kan hjälpa till med. Läs mer på läkemedelsverkets hemsida www.lakemedelsverket.se
Måltider och dryck
I de resor där måltider är inkluderat i resans pris avser detta vanligtvis från middag på ankomstdagen till frukost på avresedagen. Om du har önskemål om specialkost, måste detta meddelas i god tid innan avresan. Det framförs som önskemål till flygbolag, rederier och hotell. Garanti för att sådan kost alltid serveras kan inte ges. Är du allergisk mot gluten bör du ta med eget bröd. Måltidsdrycker och förfriskningar ingår inte i priserna om detta inte särskilt anges.
Obligatorisk serviceavgift på våra flodkryssningar. Det tillkommer en obligatorisk serviceavgift på alla våra flodkryssningar.
Pass och visum
Det är varje resenärs ansvar att ha med sig pass som är giltigt enligt de regler som gäller för landet. I de fall visum erfordras anges detta i respektive resas resfakta. Om du inte har svenskt medborgarskap kan andra visumregler gälla. Var vänlig informera våra resesäljare vid bokningstillfället. Det är viktigt att ditt namn i passet och dess stavning i din bokningsbekräftelse och visumansökan helt överensstämmer med ditt pass. Vid sen ändring kan det tillkomma en ändringsavgift.
Pris
Tänk på att prisindikationerna i resfakta är frånpriser. Pris på valt avresedatum anges vid bokningstillfället.
Programändring
Vänligen notera att vi reserverar oss för ändringar utanför vår kontroll. Det fastlagda dagsprogrammets dagar kan ändra ordning och en programpunkt kan ändras till annan likvärdig på grund av omständigheter Grand Tours inte rår över. Även dagsprogrammet på våra flodkryssningar kan komma att ändras beroende på lokala omständigheter eller ändrat vattenstånd i en flod. Detta kan ske även under resans gång.
Reseförsäkring
Res aldrig utomlands utan en ordentlig reseförsäkring. Det är inte alltid som hemförsäkringen eller ditt kreditkort automatiskt ger ett fullgott reseskydd. Som resenär hos Grand Tours ansvarar du för att ha en reseförsäkring som täcker plötsliga och oförutsedda sjukdomar och olycksfall under hela reseperioden. Det är viktigt att kontrollera försäkringsvillkoren då det kan ske förändringar. Vi rekommenderar också att du tecknar en avbeställningsförsäkring i samband med din bokning som gäller om resan måste avbokas p.g.a. sjukdom. Kontakta valfritt försäkringsbolag
Resenärens namn
När du bokar din resa är det viktigt att kontrollera att namnen på samtliga deltagare är korrekt stavade, exakt som de står i passen. Om namnet du uppgett vid bokning inte stämmer med namnet i passet och du vill ändra det närmare avresan, tillkommer alltid ändringsavgifter från flygbolaget eller kostnad för en ny biljett. Vissa flygbolag tillåter inte ändring av namn, inte ens enskilda bokstäver. Det är lätt att undvika ändringskostnader – uppge rätt namn vid bokningstillfället!
Resevillkor
Grand Tours resevillkor följer bestämmelserna enligt Paketreselagen samt Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresor. Vi ber dig ta del av våra aktuella Resevillkor innan du betalar in din anmälningsavgift, senast tio dagar efter bokningstillfället om inget annat framgår. Läs mer om våra resevillkor.
Har du frågor? Tveka inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på info@grandtours.se eller tel 08-24 15 25.
Utflykter
På många av våra kryssningar ingår utflykter och entréer i resans pris. På en del resor erbjuds frivilliga tillvalsutflykter. Oftast genomförs dessa tillvalsutflykter med engelsktalande lokalguider. Vår färdledare översätter eller sammanfattar det som guiden har berättat. Vi reserverar oss för att tillvalsutflykterna endast genomförs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Vid inställd utflykt under resans gång, återbetalas eventuellt inbetalt belopp efter hemkomst. På vissa resor är förhandsbokning av utflykter nödvändig.
Vaccinationer
Behovet av vaccination skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd. För inresa till vissa länder rekommenderas vaccinationer. Kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information.
Valuta
De flesta av våra resor inkluderar samtliga utflykter och måltider. Det gör att du sällan behöver ta med dig några större mängder lokal valuta på din resa.
I reseinformationen som medföljer din bokningsbekräftelse, framgår vilken valuta som gäller för din resa. Om du vill veta mer om den lokala valutan samt eventuella uttagsautomater, se www.forex.se eller ring Forex på tel 0771-222221.
Önskemål
I samband med bokning av en resa kan alltid särskilda önskemål framföras. Vi förmedlar dessa till berörda partners, hotell, restauranger, flygbolag och så vidare. Vi kan dock inte garantera att önskemålet tas i beaktande.
Öppet köp
Från det att du bokat en resa har du tio dagars öppet köp, förutsatt att du bokat din resa tidigare än 51 dagar innan avresan. För flodkryssningar gäller anpassade villkor. Efter dessa tio dagar sker ändring eller avbokning mot en kostnad. Ta del av våra resevillkor.